אנשים רבים הניגשים לקחת משכנתא מהבנק אינם מודעים לכל האפשרויות הקיימות ולרוב מתמקדים בכמה ריבית הם ישלמו על המשכנתא. ההנחה כי הורדת הריבית תחסוך להם כסף רב היא נכונה, אך יש לקחת בחשבון שגם תמהיל נכון של המשכנתא יכול לחסוך להם אלפי שקלים ולעיתים גם עשרות אלפי שקלים. ניהול משא ומתן מול הבנק חשוב וישפיע רבות על ההחזר החודשי שלכם.

כמה הנחה לבקש

רבים המגיעים לבנק מניחים שבבנק לא נהוג לבקש הנחה והכול קבוע מראש. למעשה הבנק הוא המקום שהכי חשוב להתמקח ולבקש הנחה מאחר שכל אחוז שתצליחו להוריד המשמעות היא חסכון של אלפי שקלים ואין לזלזל בכך.

ניהול משא ומתן עם הבנקים

בשלב ראשון כדאי ללכת ולשמוע את הבנקים ולבדוק מה הם מציעים לכם. לכו לכמה שיותר בנקים ובקשו הצעות מחיר ושתמרו עליהן. קחו בחשבון שמדובר בהלוואה ענקית שהבנק מעוניין שדווקא תיקחו את הלוואה אצלו ולא אצל המתחרים ולכן הוא ינסה בכל דרך לשכנע אתכם שההצעה שלו הכי אטרקטיבית. אך יחד עם זאת להשגת הנחה משמעותית תצטרכו להתמקח ולשכנע את הבנק שאתם צריכים כל הנחה שיש.

אל תחכו לרגע האחרון – אם יש בכוונתכם לקנות בית התחילו לבדוק מסלולי משכנתא שונים, אל תחכו לרגע האחרון שכבר חתמתם על החוזה. הזמן הוא הרווח שלכם לבדוק ולהתמקח ולבחור את הנכון ביותר עבורכם. למדו את המסלולים השונים, מה אומרת כל ריבית, ולמדו על תמהילי מסלולים. תוכלו לקחת את המשכנתא חודש אחד לפני החתימה.

הרגע האחרון

הגיע רגע האמת שבו אתם צריכים לקחת משכנתא – חשוב שכבר תכירו את כל המושגים ויותר מכך מהי המשמעות שלהם על המשכנתא: ריבית קבועה, ריבית צמודת מדד, ריבית משתנה.

הגיעו עם תמהיל משכנתא שיש לכם בראש, כמובן שניתן לעשות שינויים קטנים, אך בגדול תמהיל משכנתא המושפע מהריביות בשוק.

לאחר סקר שוק של הבנקים צריך להיות לכם מושג באיזה בנקים קיבלתם הצעות ממש יקרות ובאלו זולות, גם רגע לפני לקיחת המשכנתא יש מקום לנהל משא ומתן על הריביות שיש לכם הצעות שונות מבנקים שונים קל לנהל משאומתן ענייני ולהרוויח עוד ירידה של אחוזים בריבית.

לאחר שניהלתם משא ומתן עם מספר בנקים קחו את ההצעה עם הריביות הנמוכות ביותר, אך חשוב שלא יבלבלו אתכם ויתנו לכם בהתאם לתמהיל שבניתם ולמסלולים אתם רוצים. אל תתפתו לעסקה אחרת שיכולה לבלבל אתכם ולבסוף תגלו שהיא יקרה.

דמי פתיחת תיק – בכל לקיחת משכנתא יש לשלם גגמי פתיחת תיק שעומד בין 2000 ועד 10000 ₪. יש בנקים שיהיו מוכנים לתת לכם פטור במידה ולא התמקחו על הסכום.

אל תתביישו להתמקח ולבקש הנחות – אחד הנושאים החשובים שברצוני להעביר פה הוא שניתן לנהל משא ומתן מול הבנקים ואף להיות אסרטיביים ולא לחשוש. יועץ המשכנתאות שמולכם הוא עובד של הבנק ולא שלכם, יש לו אינטרס לבנות לכם משכנתא טובה, אך גם לייצג נאמנה את הבנק שבו הוא עובד. לכן נהלו משא ומתן מולו בצורה מכובדת. הציגו לפניו את תמהיל המשכנתא ובקשו את חוות דעתו בנושא, יתכן שהוא יעיר הערות נכונות או יאיר את עיניכם.

לסיכום

אין ספק שלקיחת משכנתא הוא מסע ארוך מפרך ומבלבל, לעבור בין הבנקים שוב ושוב להתמקח, ללמוד את כל המושגים וכיצד היא משפיעה על הריביות שלכם ההחזרים והקרן, לבנות תמהיל משכנתא ובסופו של תהליך לבחור את הנכון ביותר והזול ביותר. כל הנחה משמעותה חסכון של אלפי שקלים לאורך שנים. ומכאן ההמלצה שלא חייבים לעשות זאת לבד וכדאי ומומלץ לשבת עם יועץ משכנתאות מקצועי שיתן לכם הדרכה לפני או שילווה אתכם לאורך התהליך. ישנם יועצי משכנתאות שעושים עבורכם את כל העבודה, אך גם פה חייבים לבדוק שהוא עובד ביושרה ומייצג אתכם נאמנה.